Zavolajte nám 0915 440 054
  • V košíku nič nie je.
Image Alt
  >  Praktické rady   >  Ako naučiť dieťa kreativite?
otec sa učí s deťmi

Ako naučiť dieťa kreativite?

Bohužiaľ, v súčasnosti je školský systém nastavený tak, že v podstate núti dieťa pracovať podľa stanovených vzorcov a stereotypov.  Kreativita preto nemá vždy priestor na rozvoj. No súčasná doba, práve naopak, ako to učíme naše deti, praje kreatívnym ľuďom a vyžaduje od nich tvorivosť.  Ako im pomôcť k tomu, aby boli v živote úspešní? Využime súčasné voľno a trávme ho s deťmi kreatívne. Prečítajte si náš článok, ktorý je obzvlášť v tomto období veľmi užitočný!

Čo to kreativita vlastne je?

Kreatívne myslenie predstavuje proces, v priebehu ktorého sa rodia neobyčajné nápady a myšlienky. Ide predovšetkým o idey, ktoré sa vymykajú tradičným schémam myslenia a pomáhajú nám rýchlo riešiť nečakané situácie. Kreativita sa u človeka prejavuje tým, že nechce splývať so skupinou, ale naopak. Snaží sa vidieť aj v obyčajných veciach čosi neobyčajné, zaujímavé, dokáže vymyslieť niečo nové. Rozvíjať u detí tvorivosť znamená rozvíjať u nich schopnosť myslieť neštandardne. Dieťa je od začiatku prirodzene zvedavé. No ako roky pribúdajú, začínajú ľudia myslieť cez akúsi pomyslenú šablónu, ich rozhľad sa ako keby zúžil, a preto je pre nich čoraz ťažšie vytvoriť niečo nové a unikátne. Takže to najjednoduchšie čo pre svoje dieťa môžete urobiť je, aby ste v ňom záujem o okolitý svet nezabili. Podporte ho a ukážte mu, čo všetko mu môže ponúknuť. 

Prečo je dôležité u dieťaťa rozvíjať tvorivosť?

Kreativita pomáha deťom vidieť svet zoširoka. Nachádzať riešenia aj tam, kde ich iní nevidia. Ak budete ich tvorivosť podporovať a rozvíjať, ich mozog sa stane čulým, živým, pružným. Dieťa spolu s kreatívnosťou rozvíja tiež fantáziu, vytrvalosť a predstavivosť. Šablónovité myslenie postupne, ale isto akúkoľvek kreativitu v dieťati zabíja. Preto je veľmi dôležité s deťmi neustále trénovať originálnosť myslenia. V situácii, ktorá sa javila ako bezvýchodisková zrazu dieťa nájde riešenie a práve vďaka tejto schopnosti dosiahne v živote úspech v akejkoľvek oblasti.

Maya Angelou povedala: 

„Kreativitu nemôžete vyčerpať. Čím viac ju používate, tým viac jej máte“. 

Majte túto múdru vetu neustále na mysli!

Kedy začať s rozvojom kreativity?

Ako sme už spomínali, dieťa sa už rodí tvorivé, no s pribúdajúcim vekom sa táto vrodená kreativita stráca. Na začiatok – ešte v čase batoľaťa – vám bohato postačia rôzne tvorivé hračky či logické úlohy. (Pozrite napríklad túto lienku na rozvoj zmyslov alebo tento farebný domček ideálny na učenie farieb, tvarov a času)

Formovať tvorivosť ako takú sa odporúča v období nástupu do školy. Je dôležité, aby dieťa pochopilo, že úloha môže mať vždy viac riešení ako iba jedno štandardné. 

Kreativita sa rozvíja predovšetkým prostredníctvom problémového učenia. Dieťa samo hľadá riešenia a odpovede na vami zadané rôznorodé otázky.  Ak sa dieťa počas riešenia úlohy zamotá, pomôžte mu otázkami, ktoré ho navedú k odpovedi. Máte však dostatok času, nechajte ho popremýšľať a neunáhlite sa príliš. Pomáhať by ste mali až v krajnej situácii. V rámci rozvoja tvorivosti je tiež dôležité nechať dieťa rozhodnúť sa samo a prijať riešenie. 

Učíme dieťa tvorivo myslieť

Ak chcete v dieťati podporiť kreativitu, môžete využiť niektoré z týchto hier.

  1. Na čo slúži tento predmet?

Vyberiete si ľubovoľný predmet, položíte ho pred dieťa a zadáte mu úlohu. Vymysli, ako inak by sme mohli tento predmet využívať. Na čo všetko by sme ho mohli použiť? Aby ste si to dokázali predstaviť, keďže predstavivosť nás dospelých je niekedy pod vplyvom reality okresaná, uvedieme príklad. Sponka do vlasov, môže slúžiť aj ako záložka v knihe alebo aj ako kancelárska sponka. Na začiatok môžete od dieťaťa žiadať 10 nápadov aký iný účel môže mať daný predmet. Postupne toto číslo zvyšujte!

  1. Asociácie

Podstata tejto hry spočíva v tom, že jej hráči musia uviesť čo najviac asociácii k zadanému slovu. Prehráva ten, kto si už nespomenie ani na jednu asociáciu. Opäť uvedieme príklad: asociácie k slovu škola – učiteľ, spolužiaci, tabuľa, priateľstvo a pod.

  1. Čo bude ak…?

V tejto hre dostane dieťa priestor na to, aby mohlo snívať a fantazírovať o tom, čo by bolo keby… Môžete mu zadať, napríklad takúto úlohu. Čo by sa stalo, keby sme sa zajtra naučili lietať? Čo by sa udialo, ak by myši začali rozprávať ľudskou rečou?

  1. Podstatné a prídavné mená

Kreativita sa rozvíja v tejto hre tak, že dieťa musí uviesť podstatné a prídavné meno k zadanému slovu. Príklad: noc- tmavá, dlhá, mesiac, hviezdy a pod.

  1. Dokonči vetu

Rodič začne vetu, ktorú musí dieťa veľmi rýchlo dokončiť. Môžete začať vetami ako napríklad: V zime je chladno a v lete…? Mačky majú mačiatka a psy…? Vety si môžete vopred pripraviť, aby bola hra svižná a udržiavala dieťa sústredené. 

  1. Porozprávaj mi rozprávku

Kreativita by sa mala rozvíjať predovšetkým s pomocou vecí, ktoré má dieťa rado. Často sú to rozprávky. Ak má vaše dieťa svoju obľúbenú, môže si vymyslieť nový záver rozprávky. Alebo vyberte jednu ilustráciu a poproste vašu ratolesť, aby k nej vymyslelo vlastnú rozprávku. Fantázii sa medze nekladú, a to platí aj pre rodičov. 

  1. Vytvor obrázok

Obrázky sa nám často spájajú s bielym papierom a farbičkami, no maľovať môžeme aj inak. Poproste vaše dieťa, aby vytvorilo obrázok z gombíkov, zápaliek, kamienkov, z vrchnáčikov od fliaš alebo listov. Okolitý svet nám ponúka veľa možností, aby vaša tvorivosť dostala priestor. 

  1. Čo majú spoločné

učíme dieťa tvorivo myslieť

V tejto úlohe by malo dieťa vymenovať čo najviac predmetov, ktoré sú rovnaké buď farbou, veľkosťou, tvarom alebo čímkoľvek iným. Dôležité je nájsť predmety, ktoré majú čo najviac spoločného. 

  1. Nové slová

V tejto úlohe je cieľom vymyslieť už známym predmetom nové pomenovania. Vankúš už všetci poznáme, ale mohol by sa volať aj mäkkúšik? Pouvažujte nad tým a nájdite podobné varianty aj iným predmetom dennej potreby.

Dodržiavajte pravidlá!

Dieťa v žiadnom prípade nesmiete kritizovať. Vaša úloha nespočíva v tom, aby ste stvorili dieťa, ktoré bude vytvárať majstrovské diela podľa šablóny. Chcete mať doma predsa tvorivé a kreatívne dieťa. 

POZOR: Nepracujte miesto dieťaťa. Kreativita sa musí trénovať a rozvíjať. Preto ho nechajte pracovať samostatne. Nenúťte dieťa pracovať na tom, čo ho nebaví. Nech si samo vyberie!

Tvorte spoločne, no ak sa mu nechce kresliť, nech si slobodne vyberie inú aktivitu, na ktorú má momentálne chuť. 

Vyberajte také hry, pri ktorých sa dieťa nenudí. Čím viac ho bude hra baviť, bude z nej mať nielen potešenie, ale tiež úžitok. Podporte v deťoch samostatnosť a zvedavosť. Nechajte ich, aby sa pýtali, hľadali odpovede, zisťovali. 

dieťa si rozvíja kreativitu hraním sa

V úlohách nechajte deti pracovať s fantáziou, vypočujte si všetky ich odpovede a nápady. Ale je veľmi dôležité aj to, aby vám na záver vysvetlili, prečo si to myslia? Kreativita by sa u detí mala rozvíjať čím skôr. Počas tréningu, cvičení a hier dieťa podporujte a chváľte! 

Ak sa rozhodnete rozvíjať tvorivosť vášho dieťaťa, vytvorte mu také prostredie, ktoré bude doslova nasiate kreatívnou atmosférou. To najdôležitejšie však je, aby malo dieťa pocit, že má nad svojim priestorom alebo miestnosťou, v ktorej sa nachádza, moc. Kreativitu možno rozvíjať aj takým jednoduchým spôsobom, že dáte dieťaťu čas. Nemusíte mu naplánovať každú minútu jeho života. Nechajte ho doma, aby sa mohlo iba slobodne hrať, voziť sa alebo čokoľvek, na čo bude mať chuť.

Z našej ponuky vyberáme napríklad tieto hračky (dostupné na sklade):

Janod drevený hrací stolík s aktivitami na jemnú motoriku

Janod BricoKids drevený kamión s náradím

Janod drevený vláčik žirafka Sophie

Janod drevený vláčik Pure

Small Foot veľká drevená vkladačka Domček

KAMENNÁ PREDAJŇA OTVORENÁ 🙂

KAMENNÁ PREDAJŇA OTVORENÁ